Welkom op de website voor psychosomatische oefentherapie in Haarlem

Close Icon
   
Contact Info     06-29515564

Slaapoefentherapie

Slapeloosheid

Wel willen, maar niet kunnen slapen, terwijl de rest van de wereld in dromenland verkeert. Het is een bijzonder vervelende ervaring. Iedereen heeft wel eens zo’n slechte nacht. Dit heeft niet direct gevolgen voor de gezondheid.

Er zijn echter veel mensen die niet af en toe, maar regelmatig last hebben van slapeloze nachten. Dan spreken we over slapeloosheid. Slapeloosheid betekent dat men te weinig slaapt of dat de kwaliteit van de slaap niet voldoende is.

Kenmerken van slapeloosheid zijn:

  • Moeite met inslapen
  • Regelmatig wakker worden uit de slaap
  • Moeite om ’s nachts weer in te slapen na het wakker worden
  • Vroeg wakker worden en dan niet meer kunnen slapen
  • Niet voldoende uitgerust zijn na de slaap
  • Overmatige slaperigheid en moeheid overdag

Oorzakelijke factoren van slapeloosheid

Lichamelijke klachten kunnen de slaap belemmeren, zoals pijn of plasdrang. Meestal is slapeloosheid echter het gevolg van spanningen. Door aanhoudende drukte overdag, worden gebeurtenissen pas in bed verwerkt. Aanhoudende gedachten ontnemen de rust die nodig is om te kunnen slapen.

In standhoudende factoren van slapeloosheid

Als slapeloosheid langer voortduurt, ontstaat een negatieve cirkel. Door de oververmoeidheid overdag, functioneert men minder goed. Iemand is sneller geïrriteerd en voelt mogelijk ook angst verdriet en boosheid. Spanningen lopen hierdoor verder op. De slapeloosheid blijft zo voortduren en men komt in een vicieuze cirkel terecht.

Gevolgen van slapeloosheid

Klachten op korte termijn:

  • Sneller geïrriteerd en prikkelbaar
  • Sneller emotioneel
  • Vermoeidheid
  • Concentratie- en geheugenproblemen
  • Neerslachtigheid
  • Darmklachten
  • Hoofdpijn
  • Pijnlijke spieren door verhoogde spierspanning.

Op langere termijn heeft slapeloosheid grote gevolgen voor de gezondheid. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat slapeloosheid de kans verhoogt op het krijgen van een depressie, overgewicht en suikerziekte. Ook werkt het afweersysteem minder goed, waardoor men vatbaarder is voor infecties. Een goede nachtrust is dus net zo belangrijk voor de gezondheid als bijvoorbeeld goede voeding en voldoende lichaamsbeweging.

De behandeling van slapeloosheid

De psychosomatische behandelling richt zich op het doorbreken van de vicieuze cirkel door zowel de oorzakelijke als de instandhoudende factoren aan te pakken. Er wordt gekeken naar het slaappatroon en de slaapgewoonten. Uitleg en praktische tips worden gecombineerd met ontspanningsoefeningen en cognitieve therapie. De behandeling richt zich op:

  • Slaapeducatie: inzichten die gezond slaapgedrag bevorderen en inzicht in hoe uw klachten samenhangen met uw slaapproblemen;
  • Slaaphygiëne: praktische slaaptips en informatie over wat wel en niet goed is voor een gezonde nachtrust;
  • Het helpen bij een cognitieve gedragsverandering die gericht is op het neutraliseren van die gedachten die het slaapprobleem in stand houden;
  • Het bioritme in kaart brengen en een creëren van een gezonde leefstijl;
  • Ontspannings- & ademhalingsoefeningen: om rust te leren vinden.

U kunt na behandeling weer gemakkelijker inslapen of doorslapen en gedachten beter loslaten.

Wilt u weten of slaapoefentherapie iets voor u is?
Neem gerust contact met ons op.